Monday, March 08, 2010

Gulai siput belitung

gulai kegemaran..

tadaa.. dah masak gulai tu jgn lupa tumis darat


dengan ubi keledek

tak susah nak buat, cuma leceh nak sediakan siput tu..

tricknya, basuh bersih2, masukkan dalam periuk, air sama aras, api perlahan
bila dia dah 'lari' nak keluar tu, tutup api (supaya senang nak sedut nanti)
pastu potong/ketuk bahagian hujung
rebus sekali lagi sampai masak (dan untuk buang lendir)

Gulai :
tumis mcm nak buat gulai ikan kering
bezanya cuma masukkan keledek dan serai 1 batang
bila santan dah didih, maskkan siput yang dah masak tadi
tu je hehe..

2 comments:

idayusof. said...

Sedapnyer siput tu tp akak panggil siput sedut.Baru semalam akak makan.Beli yg instant jer.Hehehe....

umiyumi said...

kdg2 umi panggil siput sedut gak. tu la.. umi pun kalu malas, beli aje tp kalu nak mkn puas2 jenuh gak nak beli hehe