Tuesday, April 01, 2008

Umiyumi @ Baking : Blueberry Muffin



Blueberry filling


Before


After


The details


The joy..

after anxiously waiting for the muffin to bake, it was a bit letdown for me since my sons doesn't like the blueberry filling. Therefore, my next agenda is to bake a plain muffin or you may say, cupcake because this recipe is actually a cupcake recipe, not a muffin recipe.

Recipe, with thanks to Mat Gebu:

170 g mentega
170 g gula halus (castor sugar)
4 biji telur gred A (berat kurang lebih 60g sebiji)
350 g tepung gandum*
20 g baking powder*
(*disatukan dan diayak) - *saya gunakan tepung berserbuk penaik
160 ml susu segar

1 camca teh esen vanilla
Blueberry filling secukupnya (atau guna apa filling kegemaran)


Cara membuatnya:-
1.
Panaskan oven pada suhu 175C. Putar mentega dengan gula hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gebu.
2. Masukkan esen vanilla dan putar. Perlahankan speed dan masukkan tepung berselang seli dengan susu segar tadi hingga habis. Gaul rata.
3. Sudukan adunan ke dalam mangkuk muffin 1/2 penuh. Sudukan 1/2 camca teh strawberry filling dan sudukan sedikit lagi adunan untuk menutupi filling tadi. Isi hingga 3/4 penuh. Buat hingga siap dan bakar selama 20 minit hingga kuning keemasan.
4. Keluarkan dari oven dan sejukkan atas jaringan hingga betul2 sejuk

3 comments:

mak farhah said...

sedapnya blueberry muffin, teringinnyaaa....

umiyumi said...

kalau dekat k umi nak hantar dah utk julia.. hehehe.. malang sekali anak2 k umi tak suka blueberry.. k umi pula asyik nak buat muffin je seminggu dua ni. diorg sibuk nak tolong, tp bila dah masak, pandang pun idak :p .. :D

Fena said...

wah..pass kat sini ajer lah since abe ngan yiy sombong plak takmo..hehheheh